پی آر پی مو

PRP که اختصار عبارت platelet Rich Plasma است عبارتست از تکنیک جداسازی سلولهای پلاکت از خون و افزایش شمارش آنها در پلاسما با روش سانتریفوژ و سپس استفاده از آن در درمان مشکلات مختلف بدن.

پی آر پی چیست ؟

پلاکتها سلولهایی بدون هسته در خون هستند که خواص ویژه ای دارند.در سیتوپلاسم پلاکت حدود 800 نوع پروتیئن و فاکتور رشد و عوامل محرک سلولی وجود دارد.در شرایط طبیعی اصولاً در هر جایی از بدن که رد پای آسیب بافتی،التهاب یا خونریزی وجود داشته باشد، پلاکتها به سرعت حضور پیدا می کنند و در کنترل خونریزی، بازسازی بافتی و رگ سازی کمک می کنند.درPRP با تزریق پلاکتهای متراکم در بافت، به ترمیم، بازسازی و کاهش التهاب بافتی کمک می شود.این روش،روشی اتولوگ است یعنی از بدن خود فرد برای درمان استفاده می شود و روشی کاملاً بی خطر است.

بخش مهم کار PRP تکنیک صحیح تفکیک پلاسما همراه با پلاکت و فرآیند افزایش شمارش پلاکتی است. نتیجه این کار باید کسب تعداد 5_4 برابری برای پلاکت (نسبت به شمارش پلاکت خون خود فرد) باشد یعنی اگر مثلاً پلاکت خون فرد 000/ 200 عدد در میلی لیتر است، پلاسمای تزریقی حداقل 800/000 پلاکت در میلی لیتر داشته باشد . البته در مصارف زیبایی و جوانسازی پوست شمارش پلاکتی3- 5/2 برابری اصولاً کفایت می کند.

ارزش کیت مناسب PRP کمک به تامین این شمارش پلاکت سالم است . بدیهی است که دقت کار پزشک از اهمیت بالایی بر خوردار است. پزشکان نیز بهتر است اعتبار کار PRPو نیز کیت مورد استفاده را هر از چند گاهی با ارسال نمونه به آزمایشگاه چک کنند.

کاربرد پی آر پی

امروزه از روش PRP در شاخه های مختلف پزشکی استفاده می شود همچون ارتوپدی و روماتولوژی (تزریق داخل مفاصل دچار تورم یا آرتروز ویا کانونهای درد عضلانی مفصلی) ، جراحی دهان و دندان ، طب ورزشی ، جراحی اعصاب ، گوش و حلق و بینی، جراحی پوست ، سوختگی ها وجوانسازی پوست.

در20 سپتامبر 2007،سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کاربرد روش PRP را برای درمان زخمهای دارای ترشح (اگزودا)همچون زخمهای بستر، زخم دیابتیک تاِیید کرده است و نیز کاربرد PRP را همزمان با انجام آندوسکوپی در موارد ریفلاکس اسید معده به مری.

در روش PRP از پلاسمای غنی از پلاکت بصورت تزریق موضعی در داخل مفصل ،اطراف مفصل یا داخل پوست استفاده می گردد.

پس از انجام PRP مختصر التهاب به دلیل تزریق و نیز آزادسازی فاکتورهای رشد پلاکتی در محل تزریق به وجود می آید. ریسک بروز عفونت به دلیل تزریق در این روش حداقل است چراکه پلاسمای تزریقی حاوی گلبول های سفید دفاعی بدن نیز هست.

توصیه های قبل از PRP

• مصرف سیگار بدلیل کاهش اثر PRP بهتر است از چند روز قبل قطع شود.
  • داروهای ضد التهاب نظیر ایبو بروفن و دیکلوفناک از حداقل 48 ساعت قبل و آسپرین از 4 الی 5 روز قبل بهتر است قطع شوند.
  • کسانیکه اخیراً از قرص های استروئید مصرف می کنند نیز از 2هفته قبل (البته با هماهنگی پزشک معالج شان) نباید از استروئید استفاده کنند.

توصیه های پس از PRP

•  می توان برای کاهش التهاب از گرمای موضعی،کمپرس یخ و استامینوفن ساده پس از PRP استفاده کرد.البته استفاده از سرمای موضعی به صورت روزی 4_3 بار 10_8 دقیقه کافیست.
  • پس از PRP نباید از داروهای ضد التهاب،استامینوفن کدئینه و امگا3 با دوز بالا استفاده نمود چون اثر PRP را کاهش می دهند.
  • پس از PRP مصرف روزانه ویتامین C ونیزعناصری چون روی،منیزیم و مس توصیه می شود.

بدنبال انجام PRP تا 3 روز واکنش التهابی در موضع تزریق وجود دارد و بعد روند تکثیر سلولی طی چند هفته آغاز می شود.ترمیم نهایی توسط سلولهای فیبروبلاست(در موارد جوانسازی پوست ) به چند ماه زمان نیاز دارد.

تزریق PRPبهتر است در فواصل زمانی تکرار شود.در مشکلات مفاصل و عضلات هر 6_2 هفته تا 6_2 مرتبه تکرار می گردد.در زمینه پوست، جوانسازی و ریزش مو فواصل درمان حدود 6 ماه است اگرچه در فواصل 4_3 ماه نیز توصیه می شود.